Kari Vierinen, Siuntio Siuntiossa tapahtuu, teknologiaa ihmisten elämänlaatua parantamaan, tulevaisuuden haasteet, keskustelua asiapohjalta

Tarvitaanko uusi rautatieyhteys Inkoon syväsatamaan

  • Kuva 1. Inkoon syväsatama
    Kuva 1. Inkoon syväsatama

 

 

Tarvitaanko uusi rautatieyhteys Inkoon syväsatamaan

 

Tavaraliikenne radoilla on kannattavaa toimintaa ja luo työpaikkoja laajalla alueella teollisuudessa, sekä lisää vientiteollisuuden kilpailukykyä toisin kuin yleensä matkustajaliikenne. Myös maatalous voi hyötyä kiskoliikenteestä. Tavarakuljetukset tulevat siirtymään entistä enemmän kumipyöriltä rautapyörille energiataloudellisuuden ja fossiilisten polttoaineiden rajallisuuden sekä korkean hinnan takia.

 

Vientiteollisuus voisi hyödyntää tätä uutta ratayhteyttä Inkoon syväsatamaan länsirannikon suunnalta, koska vaikeina jäätalvina laivat liikkuvat jähmeästi ja vientituotteet saattavat odottaa satamissa useita viikkoja joskus useita kuukausia. Inkoon satamassa on kasvupotentiaalia ja uusin aluevaltaus on hyvin toimiva viljasatama. Parhaillaan Baltic Connector kaasuputkilinjaus Viron suunnalta on rakenteilla ja rantautumispaikka on lähellä Inkoon syväsatamaa. Lohjan, Someron, Loimaan, Humppilan, Huittisten ja Forssan seutujen teollisuudelle ja maataloudelle ratayhteys Kokemäeltä Inkoon syväsatamaan tuo aivan uusia mahdollisuuksia tavarakuljetuksiin sekä yritystoiminnan kasvulle. Kokemäellä nykyinen rata kääntyy jyrkästi itään ja tähän kohtaan voitaisiin saada toinen väylä suoraan etelään.  Vuosaaren sataman ja pääradan lisäksi Inkoon syväsataman laajennus ja toinen ratayhteys Suomenlahden rannalle voi parantaa kuljetusvarmuutta sekä tehokkuutta.

 

Liikenneyhteys Helsinki-Vihti-Lohja-Salo-Turku on juuri saanut jätti-investoinnin uuden moottoritien ja tunnelijärjestelmien kautta. Tällä välillä ei liiku merkittäviä teollisuuden tavaramääriä ainakaan vientiteollisuuden kannalta. Onko järkevää miljardien moottoritieinvestoinnin viereen rakentaa toinen miljardien ratainvestointi, jolla ei ole välttämättä suurta merkitystä vientiteollisuuden tavarankuljetukselle ja logistiikalle?

Jos oikeasti olisi tarkoitus parantaa kilpailukykyä ja vientiteollisuuden vetovoimaisuutta olisi ratalinja Porista Kokemäen kautta Inkoon syväsatamaan todella merkittävä ja tärkeä. Rautatieyhteys Porin seudulta Hanko-Hyvinkää-radalle (sähköistetään parhaillaan) avaa Hangon satamalle lisää mahdollisuuksia.  Henkilöliikenneyhteys mahdollistuisi samalla Lohjalta Helsingin suuntaan rantarataa pitkin.Samaa ratalinjaa pitkin saadaan jatkoyhteys Inkoon syväsatamaan. Edelleen uusi yhteys Turun satamaan avautuu Loimaan kohdalla. Vientiteollisuuden edellytysten parantaminen on meille elinehto, jos haluamme turvata työpaikat ja Suomen talouden vientiväylät sekä turvata kilpailukyvyn.

 

Inkoosta on tullut  suurille viljalaivoille soveltuva viljasatama, kun Avena rakensi satama-alueelle omat varastohallit. Niihin mahtuu viljaa lajista riippuen 20 000-25 000 tonnia. Naantalissa on toinen suurille laivoille tarkoitettu viljasatama. Inkoon satama on syväsatama, jonne pääsee isoilla viljalaivoilla ja se sijaitsee keskeisellä viljanviljelyalueella. Vaikka tuotantoa on paljon, ei lähellä ole viljan vientisatamaa tai viljaa käyttävää teollisuutta.

Suomesta on viety viime vuosina vehnää ulkomaille ja tulevaisuudessa myös ohraa. Kauran ja vehnän sadot olivat viime vuonna jo yhtä suuret eli hiukan yli miljoona tonnia. Kymmenessä vuodessa olemme siirtyneet vehnän tuojasta viejäksi. Yli puolet Suomen vehnästä tuotetaan Inkoon sataman hankinta-alueella ja ohrastakin 35 prosenttia. Ydinhankinta-alue yltää Lahteen ja Saloon asti. 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat