Kari Vierinen, Siuntio Siuntiossa tapahtuu, teknologiaa ihmisten elämänlaatua parantamaan, tulevaisuuden haasteet, keskustelua asiapohjalta

Siuntiossa on saatava liikenneyhteydet kuntoon

  • Kuva 1. Lättähatut eli Dm6- ja Dm7-sarjan dieselmoottorijunat huolehtivat aikoinaan lähes koko maan paikallisliikenteestä.
    Kuva 1. Lättähatut eli Dm6- ja Dm7-sarjan dieselmoottorijunat huolehtivat aikoinaan lähes koko maan paikallisliikenteestä.
  • Kuva 2. Ikkuna tulevaisuuteen ja uusiin liikenneratkaisuihin.
    Kuva 2. Ikkuna tulevaisuuteen ja uusiin liikenneratkaisuihin.
  • Kuva 3. Moottoritiesuunnitelma kantatie 51 on jo valmistumassa. Siuntion puolelle 2 eritasoliittymää (ETL) .
    Kuva 3. Moottoritiesuunnitelma kantatie 51 on jo valmistumassa. Siuntion puolelle 2 eritasoliittymää (ETL) .
  • Kuva 4. Tällaista pistoraideyhteyttä on Lohjalta ehdotettu rantaradalle ja mahdollistaisi junaliikenteen myös Siuntion kirkolle.
    Kuva 4. Tällaista pistoraideyhteyttä on Lohjalta ehdotettu rantaradalle ja mahdollistaisi junaliikenteen myös Siuntion kirkolle.

Junaliikenne Siuntiosta on ollut uhattuna

Junaliikenteen totaalinen alasajo Siuntiossa oli tämän hallituksen yksi erikoisimpia ja ensimmäisiä hankkeita. Onneksi neuvotteluilla ja yhteistyöllä sekä virheellisiä tilastoja korjaamalla päästiin junaliikenteen osalta edes tälle nykyiselle tasolle.  Tästä kiitokset kuuluu neuvottelijoillemme ja kunnan johtaville virkamiehille. Työmatkaliikenteen kannalta tarvitaan vielä muutama vuoro aamulla ja illalla lisää.

Liikennöintiä oli myös 70- ja 80-luvuilla

Junaliikennettä tuli omalta osalta käytettyä  Siuntiossa 70- ja 80-luvuilla. Silloin oli käytössä ns. siniset lättähatut, jotka olivat aina toimintakunnossa ja aika vaatimattomat olivat puitteet nykyiseen junaliikenteeseen verrattuna. Kolinaa sekä melua  kuului sisällä kun ei ollut pehmeää jousitusta eikä myöskään äänieristystä. Toisaalta tunnelma oli huipussa ja ihmiset keskustelivat ystävällisesti keskenään. Kirkkonummella oli junan vaihto ja lättähatuilla pääsi aina Hankoon asti.  Muutama vuosi sitten tapasin eläkkeellä olevan ja Karjaalla asuvan konduktöörin. Muistin hänet ja jostain syystä hän muisti minutkin vaikka itselläni ei ole enää pitkää tukkaa eikä farkkuvaatteita.

 Bussiliikenne kulki Evitskogin kautta ja matka Helsinkiin kesti noin 1,5 h suuntaansa. Usein pitkän työpäivän jälkeen oli käytössä vain linja-autoyhteys ja kirkonkylällä piti hypätä pois kyydistä ja kävellä sitten sieltä pilkkopimeällä tien vierustaa pitkin asemalle.  Muutama bussivuoro kulki myös Siuntion asemalle kirkonkylältä.

HSL-jäsenyys tulossa v. 2018 

Siuntio on nyt hakemassa HSL:n (Helsingin Seudun Liikenne) jäseneksi ja tämä tarkoittaa Siuntion kunnalle noin 500 000 - 700 000 euron vuosittaisia kustannuksia. Kunnan nettokulujen kasvu on ehkä suuruusluokkaa 100 000 euroa. Tämän myötä meillä olisi mahdollisuus lisätä junavuoroja ja saada junaliikenne toimimaan myös viikonloppuisin.  Siuntion asemalle suuntautuvaa yhteysliikennettä linja-autoilla olisi lisättävä. Liityntäliikennettä Lohjan ja Inkoon suunnalta voitaisiin kasvattaa ja näin saataisiin lisää junavuoroja.  Oman auton käyttö tulee vähenemään, jos junaliikenteen palveluja saadaan kohotettua. Oman auton käytöstä tehtävät verovähennykset osalla työmatkalaisia poistuvat ja tämä lisää kunnallisverotuloja. Erilaisten vertailujen mukaan jopa 30 % kasvu olisi mahdollista nykyiseen tasoon ja oltaisiin sillä tasolla, jossa jo joskus oltiin. Liityntäpysäköintitila Siuntion asemalla taitaa loppua ja tarvitaan lisää pysäköintitilaa. Kirkkonummella on rakennettu kokonainen pysäköintitalo.

Moottoritie tulossa kantatie 51:lle

Uusi liikennevirtoja erityisen voimakkaasti muokkaava tekjiä tulee olemaan moottoritien valmistuminen kantatie 51:llä Kirkkonummelta Siuntiontien risteykseen asti. Moottoritien suunnitelmat ovat jo loppusuoralla ja Kirkkonummella annetaan lautakunnissa nimiä jo uusille eritasoristeyksille sekä kaavoituksia risteysalueilla pistetään uusiin kuosiin. Eteläisen Siuntion kohdalla tarvitaan liityntäliikennettä Kirkkonummen asemalle ja jo 5-6 vuoden kuluttua Kivenlahteen valmistuvalle metroasemalle. Eritasoristeyksiä Siuntioon on tulossa kaksi, joista ensimmäinen tulee Båtvikin/Pikkalan kohdalla olemassa olevan sillan kohdalle. Toinen eritasoristeys tulisi kantatie 51:n ja Siuntiontien risteykseen. Störsvikin tien kohdalle on tulossa alikulku kevytliikenteelle ja ylikulku autoille. Siuntiossa pitäisi nyt kiireellä saada kaavatiet eritasoristeyksien alueelle. Muuten voi käydä niin, että meillä on eritasoristeys mistä ei pääse mihinkään! 

Pistoraide Lohjalta Siuntioon ja rantaradalle

Tämä on kiinnostava ajatus ja nyt sitä on tuotu esille myös lohjalaisten toimesta. ELSA-ratahanke on jättihanke ja vaatisi jopa noin 3000 miljoonan euron rahoituksen. Pistoraide ja kiskoliikenne Lohjalta Siuntioon ja rantaradalle olisi erittäin edullinen ratkaisu ja puhutaan suuruusluokasta noin 10 miljoonaa euroa. Tätä hanketta pitäisi kokemusperäisesti tutkia tehostamalla liityntäliikennettä linja-autoilla Siuntion asemalle. Kirkkonummen ja Siuntion välille tarvitaan joka tapauksessa lisäraide tulevaisuudessa ja tämä tuo rantaradalle lisäkustannuksia. Valtiolla ei ole varaa ylläpitää edes nykyistä liikenneverkkoa ja sitäkin taustaa vasten tuo ELSA-hanke kuulostaa aika etäiseltä kun vieressä menee ihan uusi miljardeja euroja maksanut moottoritie Turkuun ja Helsinkiin.

 

Kotisivut:

http://www.karivierinen.fi

 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

Toimituksen poiminnat